niedziela, 24 grudnia 2017

Moje pierwsze śledzie

 Mimo tego, że zbieram książki kucharskie i korzystam z nich właściwie codziennie to, gdy mam przygotować coś absolutnie tradycyjnego o przepis lub inspirację pytam Joasię Jakubiuk (która bywa nazywana Królową Pierogów). Nie znam nikogo lepiej wpisującego się w tradycyjny (czasami podkręcony) klimat. Tak było i tym razem.

Muszę przyznać, że właściwie nigdy wcześniej nie robiłam śledzi, ba ja ich praktycznie nie jadałam. Pierwsze zjadłam może dwa lata temu (sic!), zachęcona przez M. Były genialne. Jednak by odważyć się kolejny raz musiałam darzyć kucharza szczególnym zaufaniem. Następne, których próbowałam były od Maryli Musidłowskiej (pyszne!), z piernikiem, z okazji postnej uczty (jakkolwiek to nie brzmi). 
W czwartek pojechałam kupić matjasy i mając je zupełnie nie wiedziałam jak je przygotować. Napisałam do Asi, a ta przesłała mi kilka przepisów, z których dwa wykorzystałam. Ten tutaj to modyfikacja tataru ze śledzia. U mnie wygląda raczej, jak sałatka, więc zostałam przy takim nazewnictwie. Samą sałatkę robi się raz dwa, jednak musi się przegryźć, więc pewnie zdążycie na Sylwestra!





Sałatka z matjasów
porcja idealna na 4 osoby

2 nieduże filety z matjasa
1 łodyga selera naciowego
3 pieczone pomidory z zalewy (w oryginalnym przepisie były suszone, ja korzystam z pieczonych, są mięsiste i pełne smaku)
1/2 kwaśnego jabłka
1 ogórek kiszony
kilka łodyżek szczypiorku
łodyżka koperku
3 łyżki suszonej żurawiny, pokrojonej
szczypta świeżo zmielonego pieprzu
szczypta polskiej soli, np. kłodawskiej
5 łyżek dobrego oleju rzepakowego tłoczonego na zimno


Matjasa, selera, jabłko i ogórka pokrój w drobną kostkę (o wielkości około 0,5mm). Pomidory pokrój dość drobno. Szczypiorek i koperek posiekaj jak najdrobniej. Wszystkie składniki połącz, a następnie umieść w słoiku i wstaw do lodówki na przynajmniej dobę by smaki się przegryzły. Podawaj z ciemnych chlebem np. z pumperniklem i dobrym masłem. 




Do przygotowania potrawy wykorzystałam olej SemCo.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...